1. Tjek dæktrykket
Når du skal ud at køre langt, er det vigtigt, at du har tjekket dit dæktryk inden, at I tager af sted. Undersøgelser viser, at kun én ud af ti biler kører med det korrekte dæktryk.
Tab af dæktryk, kan også forårsages af:
- En punktering
- Ventilen: skal skiftes, når dækket udskiftes
- Ventilhætten: er afgørende for en lufttæt forsegling
Derfor er det vigtigt at tjekke inden, at du tager familien med på kør-selv-ferie. Ingen har lyst til, at stå at vente på vejhjælp, og slet ikke på en øde motorvej et sted i Europa.
De fleste tankstationer tilbyder gratis, at du kan få tjekket dit dæktryk. Anbefalingerne til dæktryk står som oftest i dørpanelet i førersiden.
2. Lyt til og test dine bremser
De danske vintre er generelt er hårde ved din bil. De skiftende temperaturer, sne, slud, frost og salt er uhensigtsmæssige for dine bremser, fordi bremserne lettere bliver snavsede. Det giver skidt bedre forudsætninger for at sætte sig fast i dine bremser, hvilket slider på dine bremser. Derfor er det utrolig vigtigt, at få tjekket op på at dit bremsesystem bremser optimalt, inden en kør-selv-ferie.
Du kan teste dine bremser ved at:
- Teste hvor langt du kan træde bremsepedalen ned (pedalen må ikke kunne trykkes længere ned end halvvejs)
- Lav en ‘’hård’’ opbremsning et øde sted - brems et øde sted med ca. 30 km i timen. Bilen skal holde stille inden for 6 meter
Du kan også vælge, at få en af vores mekaniker til at tjekke dine bremser inden, at du tager afsted på din kør-selv-ferie. Du kan finde dit lokale First Stop center her, og høre meget mere om bremseservice.
3. Tjek af olie
Hver eneste gang du drejer nøglen, og sætter motoren i omdrejninger, bruger den olie. Derfor skal din bil have regelmæssige olieskift, så den arbejder optimalt. Det er én af de ting, som bare skal være i orden inden, at du drager af sted, så du ikke skader din bils motor unødigt.
Du kan selv tjekke din olie ved:
- Åbn motorhjelmen og find oliepinden. Oliepinden stikker op fra motorblokken og har typisk et rundt øje eller et lille håndtag i toppen
- Træk oliepinden op så du kan se det flade aflæsningsstykke, hvor der normalt står “Min.” og ”Max”
- Tør oliepinden af i et stykke papir, og stik oliepinden ned på sin plads i motoren igen
- Træk nu oliepinden op igen, og du kan nu på oliepindens flade stykke aflæse, hvor højt olien står. Hvis oliestanden er under ”Min.” mærket, bør du påfylde olie. Her anbefaler vi, at du rådfører dig med en af vores mekanikere, da det er vigtigt at påfylde den rigtige olie på bilen
Hvis du ikke selv vil rode rundt med olien på din bil, kan du også vælge at få et af vores værksteder til at gøre det for dig. Du kan finde dit lokale First Stop autoværksted og få et førsteklasses olieskift til bilen. Du kan også læse mere omkring olieskift hos First Stop her.
4. Skift af viskerblade
Mange undervurderer viskerblade, da det er en lille del af bilen. Hvis har du prøvet at køre i regnvejr på motorvejen med et viskerblad, der ikke visker 100%, så ved du sikkert hvor vigtigt det er. Vinduesviskerne er vigtige for dit udsyn. Når du skal køre igennem Europa, er det vigtigt at du ikke kører rundt med slidte viskerblade. Det kan sløre dit udsyn, og udsætte dig for unødvendig fare.
Det er vigtigt, at skifte dine viskerblade når:
- Udsynet er sløret i regnvejr
- Viskerbladene begynder at efterlader striber på din rude
- Viskerbladene begynder at ”hoppe” hen over ruden
- De ser slidte ud når du ser på dem
FDM har lavet en rigtig god artikel, med videoer der viser dig, hvordan du skifter dine viskerblade inden, at du tager på kør-selv-ferie
5. Lovpligtigt sikkerhedsudstyr
I de fleste europæiske lande er det lovpligtigt, at have sikkerhedsudstyr med i bilen. Du kan hente FDM’s guide til, hvilke regler og anbefalinger der ligger for sikkerhedsudstyr i udlandet her.
Generelt kan det siges, at du er godt dækket ind i Europa, hvis du medbringer advarselstrekant, sikkerhedsveste med til alle i bilen, brandslukker og forbindingskasse. Dog er der nogle af tingene, som er obligatoriske fx. advarselstrekanten.
Det er altid godt at have udstyret i orden, hvis uheldet skulle være ude. Derfor anbefaler vi at man har et lille ”better safe than sorry” nødkit til at ligge i sin bil, som fx. kunne bestå af:
- Et trækkabel
- Sikringssæt
- Nød-brændstofdæksel
- Handsker
- Lampesæt
Hvis skaden er sket, og du må holde ind til siden på grund af problemer på din bil, så kan det være utroligt behjælpeligt, at have et nødkit i bilen. Så er du sikret, hvis uheldet er ude. Du kan finde en masse kvalitetssæt til under 500,00 kr.
6. Aircondition Service
Vidste du, at din bil taber kølemiddel hvert år? Det nedsætter bilens evne til at køle og kan i ekstreme tilfælde, være helt væk. Vi anbefaler service på aircondition- eller klimaanlæg årligt, fordi det kan have forebyggende effekt mod potentielle dyre reparationer senere hen.
Det er ikke sjovt, at køre rundt i de varme lande, med en aircondition der ikke virker eller at køre 1200 km med en aircondition, der larmer voldsomt meget.
Så inden du tager på din kør-selv-ferie, bør du overveje at få tjekket anlægget. Det er ikke noget vi anbefaler, at du selv giver dig i kast med, men tværtimod at du får en af vores mekanikere til se på det.
Får du tjekket dit aircondition anlæg hos os, er du sikret:
- Test af anlæg for at kontrollere utætheder
- Kontrol af rør, tilslutninger, samlinger, fastgørelse, kompressor, multirem og blæser
- Tømning og tørring af anlæg
- En vakuumtest
- Påfyldning af eventuel ekstra kølemiddel op til 150 gram
- Sporemiddel og kompressorolie
- Test af køleevne før og efter aircondition service
Du kan du læse mere om First Stops aircondition service her.
7. Planlæg et sommertjek af din bil
Hos First Stop anbefaler vi alle vores kunder, at få lavet et sommer tjek af bilen inden, at de drager på kør-selv-ferien. Det er ikke sjovt, at skulle stå på en øde landevej et sted i Europa eller på Autobahn midt i Tyskland. Du kan finde din lokale First Stop mekaniker her.
Her kan vi hjælpe dig dit sommertjek, som består af:
- Dæktryk
- Bremsetjek
- Tjek af olie
- Skift af viskerblade