Kom sikkert på juleferie: Guide til snekørsel

Skal juleferien holdes på ski, kræver det en længere køretur at nå frem til de snesikre destinationer i Norge, Sverige, Frankrig eller Italien. Og snesikre destinationer betyder sne på vejene og snekørsel. Her halter det med rutinen hos de fleste efter mange års milde vintre. Christian Jensen, der er tekniker hos Bridgestone, har lavet en guide til sikker snekørsel.

Snekørsel kræver øvelse – og selvom vi endelig har fået en forsmag på rigtigt vintervejr – ligger snekørsel ikke på rygraden efter et utal af grå vintre. Hvis du ikke har øvet dig på katastrofeopbremsninger, udskridning og kørsel på isglatte overflader, skal du være ekstra opmærksom, når du kører på skiferie. Du kan nemt miste kontrollen over bilen.

Overvej at booke en dag på et køreteknisk anlæg inden afgang og test din bil, dine køreevner og dine reaktioner på glatførebanen – det kan være forskellen på liv og død!

Kørsel i sne

Kør altid efter forholdene, sænk hastigheden og hold afstand. Når vejene er glatte, bliver din bremselængde op til fire gange længere end normalt, advarer Christian Jensen fra Bridgestone. Pas på med at overvurdere dine egne evner, det kan resultere i farlige situationer.

Kør i et højere gear end normalt for at undgå at miste vejgrebet. Slå fartpiloten fra, den er ikke designet til kørsel på glat vej og kan betyde, at du mister herredømmet over bilen. Hvis du kører med automatgear, har du måske også ”snetilstand”, du kan sætte til.

Skrider bilen alligevel ud, så træd koblingen ned og slip speederen. Ret bilen op og styr ligeud. Brems forsigtigt og kort, maksimalt et par sekunder og slip hurtigt igen og få bilen tilbage på kurs. Gentag flere gange. Tag svinget i små bidder og hold dine bevægelser bløde og rolige.

Skal du sætte i gang på en bakke, så accelerér forsigtigt for at undgå, at forhjulene skrider. Udløs koblingen gradvist. I det hele taget, så kør forsigtigt – og lad det foregå blødt og roligt, både når du accelererer og bremser.

Dækkene er essentielle for din sikkerhed i sne og på glatte veje

Vær opmærksom på de andre trafikanter – måske har de (heller) ikke styr på at køre i vintervejr, eller de kører rundt på sommerdæk og kan være til fare. For sommerdæk og snekørsel er et absolut no go, advarer tekniker Christian Jensen:

- Vinterdæk klarer sig markant bedre i sne og på is og på våde veje, på grund af deres kombination af særlige slidbanemønstre, større mønsterdybde og en gummiblanding, som forbliver blød ved lave temperaturer. Og det gør en kæmpe forskel for din bremselængde og din generelle manøvredygtighed.

Ud over sikkerhedsspørgsmålet, så er det kun Danmark, der tillader bilisterne at køre med sommerdæk i vintervejr. Sverige, Norge, Tyskland og Østrig forlanger vinterdæk, og i Schweiz, Frankrig og Italien kan de være påbudt i snevejr, eller når der er skiltet med det.

Dækkene er i det hele taget essentielle for din sikkerhed på vejen, så tjek dem grundigt igennem før turen. Hvis de er slidt, går det ud over din bremseevne. I Danmark kan du i følge loven nøjes med en mønsterdybde på 1,6 mm, men i Sverige og Norge får du bøder, hvis mønsterdybden er under 3 mm i vinterføre. Christian Jensen anbefaler en mønsterdybde på minimum 4 mm på dine vinterdæk.

Få også lige tjekket dæktrykket. Når det er koldt, skal det være højere end normalt, fordi trykket falder ved lave temperaturer. Det er både mere sikkert og sparer dig for brændstof eller energi på turen.

Selvom du træner, og selvom du forbereder dig på turen, så vær forberedt på det værste! Sørg for at mobilen er ladt op, og du har kodet nummeret til vejhjælp ind. Pak refleksveste og varme tæpper til alle i bilen, lidt proviant og en skovl til at grave bilen fri, hvis I skulle køre fast.

Og så ellers rigtig god tur – både på vejen og på løjper og pister!