Det er de 7 grader, det kommer an på!

Vinterdæk er ikke top of mind hos os endnu. Mange afventer den første nattefrost og bilruder, der skal skrabes, før de skifter til vinterdæk. Men det er helt galt, ifølge Bridgestones dækekspert Christian Jensen.
Hvis du venter med at skifte til vinterdæk, til vejene begynder at blive glatte, er du for sent ude! Du skal holde øje med termometeret: når temperaturen falder til under ca. 7 grader, er det sæson for vinterdæk, også selvom dagtimerne byder på sommerlige varmegrader. Morgen- og aftentimerne, hvor mange af os faktisk kører, er allerede kolde.

Vinterdæk er også efterårsdæk

Vinterdækkene skal derfor på allerede nu, selvom frosten lader vente på sig. Der er nemlig stor forskel på materiale og opbygning af sommer- og vinterdæk. Det forklarer tekniker hos Bridgestone, Christian Jensen:

- Gummiet i sommerdækkene bliver hårdere og mindre fleksibelt, når temperaturen falder, og det påvirker bremseevnen og vejgrebet i sving.

- Gummiet i vinterdæk er en lidt anden blanding end ved sommerdæk, så gummiblandingen forbliver blød også ved lave efterårs- og vintertemperaturer. Kombineret med vinterdækkets særlige slidbanemønster og dybere mønsterdybde giver det bedre vejgreb og stabilitet og kortere bremselængde, uddyber Christian Jensen.

Med andre ord: sæsonen for vinterdæk begynder som regel lang tid før frost, sne og is. Det er de 7 grader, det kommer an på!

- Og husk, at det også gælder den anden vej. Når temperaturen begynder at komme op over de 7 grader i foråret, er det tid til at skifte til sommerdæk, tilføjer Christian Jensen.

Og hvad så med helårsdæk?
Kan man så ikke bare køre på helårsdæk og slippe for at skifte dæk forår og efterår?

- Et helårsdæk vil altid være et kompromis, da sikkerheden vil være dårligere både sommer og vinter, fordi dækket ikke er designet til den aktuelle sæson. Og husk, du slider jo kun på hvert enkelt sæt halvdelen af året, så det er kun udgiften til dækskift, der skiller de to dæktyper ad, konkluderer Christian Jensen.