Hvert år sker der desværre adskillige ulykker på de danske veje på grund af aquaplaning. Aquaplaning er både lumsk og farligt – lumsk fordi man som bilist ofte bliver overrasket, og farligt fordi man fuldstændig mister herredømmet over sin bil.
Når der er sne- eller islag på vejen, bliver vi som bilister mindet om at køre ekstra forsigtigt og opmærksomt. Anderledes lumsk er aquaplaning, fordi det ofte kommer bag på os.
Aquaplaning opstår, når der er mere vand på vejen, end bilens dæk kan nå at fortrænge. Du mister herredømmet over bilen, der skøjter som en slæde hen over vejen.
- Aquaplaning er ikke kun en risiko ved kraftig regn eller skybrud, hvor vi som bilister er ekstra opmærksomme. Hvis uheldet er ude, kan du miste herredømmet over din bil på en almindelig byge-våd motorvej – eller på tør vej, hvis du pludselig bliver overrumplet af en stor vandpyt i en forsænkning i vejen, fortæller Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone.
Tag dine forholdsregler – hav styr på bilens dæk
Bilens dæk er en vigtig faktor for risikoen for aquaplaning, oplyser Jesper Sørensen.
- Styre- og bremseevne er afgørende for at holde kontrol over bilen. For at styre bilen i en anden retning eller sænke eller hæve hastigheden skal der være friktion mellem dæk og vej. Og den friktion forsvinder, hvis dækket ikke kan lede vandet ordentligt væk, men i stedet skøjter afsted oven på vandet, forklarer Jesper Sørensen.
- Korrekt dæktryk og mønsterdybde har stor betydning for dækkets evne til at lede vandet væk. Kontroller derfor bilens dæk jævnligt for slid og skader, sammen med dæktrykket. Sørg også for at køre på dæk, der passer til årstiden – sommerdæk om sommeren, og vinterdæk om vinteren, råder Jesper Sørensen.
Vælg kvalitetsdæk der passer til det danske vejr
Vær også meget opmærksom på, at et dæk ikke bare er et dæk. Du kan sikkert finde fire billige dæk på nettet, men pris og kvalitet hænger sammen. Vælg derfor et kvalitetsdæk fra anerkendte producenter.
Det kan føles uoverskueligt at forholde sig til de mange forskellige dæk på markedet og svært at vurdere, hvad du skal vægte mest, når du sammenligner dækkene. Et godt råd er derfor at holde dig til ’Bedst i Test’-dæk, forklarer Jesper Sørensen.
- Hvert år tester de store bilorganisationer udvalget af dæk og guider dig til det bedste valg – så du ikke selv behøver sætte dig ind i bremselængder, dækstøj og slidstyrke på de mange, mange dæk, der er på markedet.
Touringdækket Turanza T005 fra Bridgestone er for fjerde år i træk kåret som testvinder i utallige europæiske dæktest, fortæller Jesper Sørensen. Dækket bliver især fremhævet for kort bremselængde, fantastisk vejgreb og præcis styring på både tørre og regnvåde veje.
Vær særlig opmærksom ved elbiler Jesper Sørensen gør i øvrigt opmærksom på, at hvis du kører elbil, skal du være obs på, at bilen er tungere end en benzinbil – det stiller andre krav til dine dæk. Her skal du i endnu højere grad prioritere et rigtig godt vejgreb.
Elbiler er som tommelfingerregel mindst 250 kg tungere end benzin- og dieselbiler. Derfor er sæsonkorrekte dæk (sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren) lige så vigtigt på en elbil – hvis ikke vigtigere.
- Har du fx udskiftet din mellemstørrelse benzin- eller dieselbil med en el-SUV, kan vægtforskellen sagtens være på plus 500 kg. Den øgede vægt vil alt andet lige give en længere bremselængde – og jo tungere din biler er, jo vigtigere bliver det, at du har optimalt vejgreb, siger Jesper Sørensen.
Er uheldet ude? Undgå at gå i panik Men selv ikke det bedste dæk kan gardere mod aquaplaning, advarer Jesper Sørensen.
- Hvis du pludselig oplever, at din bil aquaplaner, er det vigtigste råd: Lad være med at følge dit første instinkt om at trykke bremsen i bund. Lad også være med at prøve at manøvrere bilen ved at dreje rattet fra side til side, det kan gøre det hele endnu værre. Løft foden fra speederen og prøv at holde kørselsretningen indtil det tidspunkt, hvor du føler, at bilen igen er i kontakt med vejen, råder Jesper Sørensen.