Efter en testkørsel på bane med Bridgestone’s nye dæk Ecopia 002 har Alex Andersen testet dækket i daglig drift. Resultatet er besparelse på brændstof, uden at gå på kompromis med vejgreb og komfort.
I sensommeren 2019 var Flemming Christensen, der er ansvarlig for materiel hos Alex Andersen i Odense, en tur på Bridgestones testbane i Rom til præsentation af de nye Ecopia 002 dæk.
”Dækkene blev testet på både våd og tør bane, og både vejgreb og komfort var helt i top. Samtidig er det jo interessant, at Bridgestone markedsfører Ecopia 002 som et brændstofbesparende dæk med lav rullemodstand, så vi besluttede at prøve dækket af i virkeligheden,” fortæller Flemming Christensen om resultatet af testkørslen.
Ecopia 002 ud at rulle på Holland-Odense
”Vi besluttede at få Ecopia ud at rulle på en af vores biler, der kører Holland-Odense, og lade chaufføren køre test. Han kører en fast kombination af forvogn, dolly og trailer,” siger Flemming Christensen.
”Den dag, jeg satte de 18 Ecopia-dæk på forvogn, dolly og trailer, trak jeg tallene baglæns for de sidste 4 måneder, og der havde bilen gået 3,2 km pr. liter brændstof. Næste dag kørte den 3,4 km literen, og den har ligget fast deroppe lige siden,” siger Flemming Christensen tilfreds, og fortsætter. ” Dækkene har nu kørt 120.000 km. Vi har hentet data ud fra det tidpunkt, dækkene blev moteret, og frem til nu og sammenholdt med samme periode tidligere år, og dette giver os også 200 meter længere på literen. Samtidigt ser vi at km.tallet meget lovende ud.”
200 meter literen bliver til 30.000 kr. om året
”Der er ca. 1.900 km retur til Holland, og på de nye dæk kører bilen 200 meter længere literen. I dag bruger bilen 588 liter brændstof på en omgang – før vi skiftede til de nye dæk, brugte den 625 liter,” forklarer Flemming Christensen og gør regnestykket færdigt: ”Bilen kører ca. 200.000 km om året med tre faste ture om ugen, så på årsbasis er der ca. 30.000 kr. at spare – bare på dén ene bil.”
Millionbesparelse på flåde med 230 biler og 400 trailere
Flemming Christensen ser store muligheder i at skifte over til Ecopia-dæk på hele Alex Andersen-flåden i takt med, at Ecopia kommer i flere dækstørrelser og mønstre.
”Hos Alex Andersen råder vi over 230 biler og 400 trailere. Pt. har Bridgestone desværre ikke Ecopia-dækstørrelser, der passer til vores kærrer. Men når der kommer det, vil vi gerne teste dækket på forvogn og anhænger for at se, om det er samme mønster med, at den kører længere pr. liter. Hvis det er tilfældet, kan vi lige så godt gradvist begynde at skifte ud,” fastslår Flemming Christensen.
Ecopia 002 er vinterdæksmærket med M+S-mærkning
De nye er dæk har alle vintermærkninger, og Alex Andersen har nu planer om gradvist at skifte flåden over på de nye, økonomiske dæk hvor det er muligt.
’Gratis’ udskiftning til Ecopia via Pay Per Km-aftale
Flemming Christensen er nu spændt på at følge Ecopia-dækkene hen over det næste års tid eller to for at se, om der er lige så mange kilometer i det nye, brændstofbesparende Ecopia-dæk som i de gamle dæk.
”Men selv om det eventuelt skulle vise sig, at Ecopia er gået på kompromis med holdbarheden kilometermæssigt for at opnå den lave rullemodstand og den gode komfort og økonomi, så har det ikke nogen betydning for vores planer om at tage Ecopia i brug,” siger Flemming Christensen.
Han forklarer: ”Vi har en fast aftale med Bridgestone, hvor vi betaler for antal kørte kilometer, og så sørger Bridgestone for udskiftning af dæk – og her kan vi så bare vælge, om vi vil skifte over til Ecopia. Valgfrihed på dæk er en del af Pay Per Km-aftalen med Bridgestone,” udtaler Flemming Christensen.
Pay Per Km-aftale sparer 50-100 fakturaer om måneden
Aftalen med Bridgestone, som Flemming Christensen henviser til, er den såkaldte Pay Per Km.-aftale, som Alex Andersen skiftede til for to år siden.
”Tidligere kom der 50-100 fakturaer hver måned, som vi skulle kontrollere, godkende, bogføre og betale. Hver dag brugte vi tid på at tjekke priser, bilnumre, dæk og så videre – om det var korrekt, og om fx de 4 nye trækdæk var henført til den rigtige bil,” siger Flemming Christensen.
”Nu er det kun ét tal pr. bil, nemlig kilometertallet. Vi bruger vi en halv time om måneden på at tælle sammen, hvor mange kilometer vi har kørt, og så kommer der en regning på det fra Bridgestone. Samtidigt kan vi også få skiftet dækkene i de lande hvor vi opererer uden meromkostning, hvilket også gør det hele mere enkelt ” slutter Flemming.